Thuiswerken tijdens de Coronatijd

In de coronatijd moeten veel mensen thuiswerken, wat leidt tot nieuwe uitdagingen. Thuiswerken kan leiden tot isolatie en veel kwetsbare mensen zitten gedwongen thuis. Hoe gaat de sector sociaal ondernemen hier mee om? In deze serie wordt uitgelicht hoe werknemers van sociale ondernemingen de coronatijd beleven en welke voor- en nadelen thuiswerken met zich meebrengt.

Ik ben Eva Boerma, student European Studies en loop mijn stage bij Social Club Den Haag. In deze serie ga ik op onderzoek bij sociale ondernemers in Den Haag. We beginnen deze serie interviews met Anna Alzate: junior digital marketeer bij The Young Digitals.

The Young Digitals

The Young Digitals is een sociale onderneming die jongeren, die zijn vastgelopen tijdens hun studie of baan, een nieuwe kans geeft op de arbeidsmarkt door ze op te leiden tot digital marketeer. The Young Digitals doet dit door een kosteloze 10-wekelijkse cursus aan te bieden aan deze jongeren. Na deze cursus hebben ze waardevolle werkervaring opgedaan en meer kans op een baan.

Anna werkt sinds 1 januari 2021 bij The Young Digitals. Ze kwam in aanraking met The Young Digitals door een Instagram post over de 10-wekelijkse cursus die The Young Digitals organiseert. Anna wist dat deze cursus binnen haar interesseveld lag, want ze had in het verleden al een studie marketing, communicatie en evenementenorganisatie gedaan, maar niet afgemaakt omdat ze ook aan topsport deed. De cursus van The Young Digitals gaf haar een nieuwe kans; nadat ze de cursus had gevolgd werd ze aangenomen bij The Young Digitals. “Mijn grootste interesse binnen mijn werk is content creëren, dit varieert van social media posts maken tot het schrijven van blogs”.

Bij The Young Digitals beginnen we de dag met een online meeting waar iedereen vertelt wat zijn planning is voor die dag. Verder werk je aan opdrachten, check je je mail en heb je nog meer online meetings met collega’s die ook thuiswerken om de gang van zaken te bespreken. Anna legt uit: “Door het coronarooster kan ik gelukkig 2 keer per week naar kantoor. Op de dagen dat ik naar kantoor ga, zie

ik mijn collega’s. Daarbij vind ik het fijn dat ik op kantoor projecten beter met mijn collega’s kan bespreken”.

Op de dagen dat ze niet naar kantoor gaat, werkt Anna thuis of in een kantoortje dat ze zelf huurt. Anna geeft aan dat deze werkruimte haar motiveert, omdat ze voor naar het kantoortje te gaan zich ook moet klaarmaken en op tijd moet zijn. Dit motiveert haar om in haar werkmodus te komen.

Anna vertelt dat het thuiswerken ook voordelen biedt, zoals dat wanneer ze thuiswerkt ze niet met de trein hoeft. Tevens merkt ze dat door de steeds meer digitaliserende wereld, überhaupt veel van het werk in haar branche zich online afspeelt.

Als Anna moest kiezen tussen altijd thuiswerken of elke dag van 9 tot 5 op kantoor, zegt ze dat ze zou kiezen voor een middenweg: “Thuiswerken is fijn en heeft voordelen, maar echte interactie met je collega’s is ook noodzakelijk voor dit werk. Je voelt je beter na sociale interactie en je hebt steun aan elkaar. Dit motiveert weer om beter te werken”.

Het moeilijkst van thuiswerken vindt Anna om pauze te nemen. “Ik merk dat als ik thuiswerk in niet echt een duidelijk pauze moment inplan zoals op kantoor waar we een half uur lunchpauze nemen. Tijdens het thuiswerken schiet dit er meestal bij in en pak je er gewoon tussendoor even een broodje bij”.

Ondanks de coronatijd en dat dit erg moeilijk is voor jongeren, kijkt Anna naar de positieve kant van deze crisis. Ze heeft een baan gevonden en werkt nu vier dagen per week. In deze periode heeft ze gemerkt dat ze veel plezier heeft in het werk dat ze nu doet. Anna legt uit: “Vroeger vond ik het moeilijk om te werken als ik geen houvast had en waren dat juist de momenten waarbij werken en motivatie vinden moeilijk was, nu merk ik doordat ik plezier en houvast heb in mijn baan ik daar juist motivatie uit haal”.

Nieuwsgierig naar meer persoonlijke ervaringen van werknemers in de coronatijd? Volgende keer zijn we terug met een nieuw interview naar de belevenissen van een medewerker van de sociale onderneming Happy Tosti.

Schroeder Kringloop als tussenstop naar een reguliere baan

Stichting Dr. Schroeder van der Kolk is een organisatie die je kan splitsen in twee takken. De stichting heeft enerzijds zeven kringloopwinkels en anderzijds is het een mensontwikkelbedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een tweede kans biedt. “Een sociale organisatie met een achtergrond vanuit het welzijnswerk”, vertelt meneer Frans Biemans, die werkt […]

Lekker aan het werk bij Happy Tosti

In de coronatijd moeten veel mensen thuiswerken, wat leidt tot nieuwe uitdagingen. Thuiswerken kan leiden tot isolatie en veel kwetsbare mensen zitten gedwongen thuis. Hoe gaat de sector sociaal ondernemen hier mee om? In deze serie wordt uitgelicht hoe werknemers van sociale ondernemingen de coronatijd beleven. Daarnaast, staan we stil bij de veranderingen die deze […]

Cycloon Koeriers: maatschappelijk verantwoord koerieren in Den Haag

Cycloon Post & Fietskoeriers is een maatschappelijk verantwoord, duurzaam fietskoeriersbedrijf. Naast de vestiging in Den Haag, blijft het bedrijf zich uitbreiden met vestigingen in dertig steden. Wat verklaart het succes van Cycloon? Raphael Nurmohamed, bedrijfsleider van Cycloon in Den Haag vertelt. “Als je de post door Cycloon Koeriers op laat halen, steun je daar een […]

Onzichtbaar den Haag

Winnaar ‘Wie is de meest inspirerende sociaal ondernemer van Den Haag 2018’ “Iedereen verdient een podium. En een volwaardige plek met zijn of haar verhaal, een plek waar we van elkaar kunnen leren. Dat is waar Onzichtbaar Den Haag voor staat” vertelt oprichter Boy Zandbergen. “Ik gaf les op een opleiding voor Sociaal Werk en […]

Greenfox Social Return

Eind oktober presenteerde het Sociaal en Cultureel Planbureau een rapport waaruit blijkt dat de helft van de bedrijven niet zit te wachten op langdurig werklozen of mensen met een arbeidsbeperking. Werkgevers zeggen onder andere te weinig capaciteit te hebben voor ondersteuning en begeleiding. Het ontbreekt de werkgevers veelal aan kennis over de mogelijkheden. Grote uitzondering hierop zijn […]