Nieuws

The Impact Days Stadsroutes

Tijdens The Impact Days wordt ingezoomd op ondernemers die het maken van een positieve verandering voor mens en planeet tot hun kern hebben gemaakt. Geworteld vanuit de eigen regio, werken veel sociaal ondernemers aan deze missie. En dat gebeurt al op meer plekken dan je denkt!

Op zaterdag 23 november krijgt het publiek de kans kennis te maken met een aantal Haagse sociaal ondernemers die werkzaam zijn op het gebied van Arbeidsparticipatie, Circulaire Economie en Innovatie. Door middel van inspirerende (gratis) stadsroutes krijgen bezoekers een bijzonder kijkje in de keuken.

Stadsroute ‘Arbeidsparticipatie’

Tijdens de Stadsroute Arbeidsparticipatie nemen we je mee naar Haagse sociaal ondernemers die toegang tot arbeid voor iedereen mogelijk maken. Voor hen is het maken van een product, of het leveren van een dienst, een middel om mensen aan werk te helpen. Hierbij gaat het om mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, die zelf niet makkelijk aan werk komen. Een sociaal ondernemer kijkt naar de mogelijkheden van de werkzoekende en biedt maatwerk en begeleiding. Daarbij wordt de kwaliteit van het product of de dienst gewaarborgd. Kom het zelf ervaren en meld je aan voor deze unieke stadsroute. Verwacht een warm welkom, heerlijke hapjes, leuk gezelschap en inspirerende verhalen van onder andere Lekker Brood, BBOZ en De Prael!

Start- en eindpunt: The Student Hotel.

Datum: Zaterdag, 23 november 2019
Van 12:00 tot 15:00 uur  Gratis kaarten

Inloop vanaf 11:30 uur

 

Stadsroute ‘Circulaire economie’

Circulaire Economie wordt ook wel ‘duurzaam ondernemen 3.0’ genoemd. En niet voor niets: want hoe mooi zou het zijn als we onze bedrijfsprocessen niet alleen weten te verduurzamen, maar zelfs geheel om weten te buigen naar een proces die voor de volle 100% positieve impact maakt op mens, maatschappij en milieu? Hier is een andere mindset voor nodig. Tijdens de Stadsroute Circulaire Economie nemen we je mee naar inspirerende Haagse sociaal ondernemers die anders durven te denken én te ondernemen binnen de thema’s Rethink, Reuse & Recycle. Prachtige verhalen van onder andere De Buurtschuur, mode Bij Priester en bier en (veganistische) bitterballen van Haagse Zwam gegarandeerd!

Start- en eindpunt: The Student Hotel.

Datum: Zaterdag, 23 november 2019
Van 12:00 tot 15:30 uur Gratis kaarten

Inloop vanaf 11:30 uur

 

 

Stadsroute ‘Innovatie’

Waar beter dan pure innovatie om je heen te zien en te voelen dan op de Binck? Tijdens de Stadsroute Innovatie brengen we een bezoek aan groeiende en bloeiende  startups en scale-ups binnen deze creatief-industriële omgeving, die zich richten op innovaties voor een betere wereld. Maak kennis met de Impact Economy, waar alles draait om “Doing good and doing business.”

Start- en eindpunt: The Student Hotel.

Datum: Zaterdag, 23 november 2019
Van 15:30 – 19:00 uur Gratis Kaarten

Inloop vanaf 15:00

Alle routes zijn gratis en inclusief vervoer en gids

 

Nieuws

The Impact Days – Workshops

Op donderdag, 21 november, vrijdag 22 november en zaterdag 23 november ontdekt, viert en versnelt heel Nederland Sociaal Ondernemerschap tijdens The Impact Days 2019! Tijdens The Impact Days wordt ingezoomd op ondernemers die het maken van een positieve verandering voor mens en planeet tot hun kern hebben gemaakt. Geworteld vanuit de eigen regio, werken veel sociaal ondernemers aan deze missie. En dat gebeurt al op meer plekken dan je denkt….

Social Breakfast Club
Vrijdag 22 november 08:00 – 10:00 uur
Social Club Den Haag en In het Koorenhuis organiseren deze ontbijtsessie om sociale en impact gedreven ondernemers en beginnende sociaal ondernemers te inspireren en te helpen. Onder het genot van een heerlijk ontbijt bieden wij jou een inspirerende spreker en verschillende thematafels, waarbij je zelf kiest waar je aanschuift. Deze keer vertelt Annelies Goedbloed van Haagse Zwam over zichzelf en haar sociale onderneming. Annelies startte in 2016 de Haagse Zwam, een circulaire urban oesterzwamkwekerij in Den Haag.
Kortom, een mooie kans om mede sociaal ondernemers te ontmoeten of hen te vragen hoe je een sociale onderneming start en wat daarbij komt kijken.
Kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/78359985827

Training Onzichtbaar Den Haag: ‘In de schoenen van…’
Vrijdag 22 november 10:00 – 12:30 uur
 ‘In de Schoenen van’ is een interactieve training en heeft een onverwachts verrassingselement. We laten u ervaren hoe het is om als mens een hulpvraag te hebben en afhankelijk te zijn van anderen. Een betekenisvolle ervaring en unieke beleving met een levenslange impact op uw denken, voelen en handelen.
Gratis kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/78200067507

Training Resilient Den Haag voor sociaal ondernemers
Vrijdag 22 november 13:00 – 16:00 uur
Overal ter wereld zullen steden in toenemende mate worden geconfronteerd met tegenslagen met een economische, sociale of ecologische aanleiding. Dergelijke risico’s gelden ook voor Den Haag. In deze training leer je over de risico’s van de regio en hoe je je onderneming niet alleen weerbaar maar ook veerkrachtig kunt maken.
Gratis kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/78340130439

Workshop Onzichtbaar Den Haag voor sociaal ondernemers
Vrijdag 22 november 14:00 – 16:30uur
In deze workshop gaat u in gesprek met de sociale doelgroep: autist, ex-verslaafd, kwetsbaar, oud dak- en thuisloos of wie en wat dan ook. We vertellen u verhalen over hoe het is om te werken in een sociale onderneming.
Gratis kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/78333281955

Vier succesvolle sociaal ondernemers delen hun ervaringen
Vrijdag 22 november 16:30 – 19:00 uur

Onder het genot van een drankje gaan we in gesprek met vier succesvolle sociaal ondernemers: Happy Tosti, Breedweer, GreenFox Social Return en Stichting Studeren en Werken op Maat. Zij delen hun ervaringen: dieptepunten en hoogtepunten. En er is uiteraard alle ruimte om vragen te stellen. Dit belooft de meest inspirerende vrijdagmiddagborrel van Den Haag te worden dus kom langs!
Gratis kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/78398513063

 

Nieuws

Social Breakfast in het Koorenhuis

Vrijdag 11 oktober is het weer zover: Social Breakfast Club, een overheerlijke ontbijtsessie in samenwerking met In het Koorenhuis waarbij jij je als impactgedreven ondernemer zeker thuis zult voelen. Dit keer met Annelies Goedbloed van Haagse Zwam als spreker (zie verderop in deze nieuwsbrief). Wees welkom in “ons clubhuis”, maar wees er snel bij want de afgelopen keer zat de zaal bomvol!

Kaarten: https://www.eventbrite.co.uk/e/social-breakfast-club-tickets-74401423661

Nieuws

Social Enterprise congres

Op 25 september organiseert Social Enterprise NL het Social Enterprise Overheidscongres, hét jaarlijkse congres over de samenwerking tussen sociale ondernemingen en (lokale) overheden. Een must voor gemeentelijke accountmanagers en inhoudelijke deskundigen, vindt ook Willemien Vreugdenhil, wethouder in de gemeente Ede en voorzitter pijler Economie & Werk van Stedennetwerk G40 – partner van het congres.

Nieuws

Social Impact Days 2019

Op 21, 22 en 23 november 2019 worden in 16 steden in Nederland de Social Impact Days georganiseerd. Social Club den Haag is dit jaar verantwoordelijk voor de invulling van het Haagse programma. Wij zoeken hiervoor mooie Haagse sociale ondernemingen / initiatieven die zichzelf willen presenteren aan een landelijk publiek.
Voor meer informatie over het programma en eventuele deelname kan je ons een email sturen op het volgende adres: info@socialclubdenhaag.nl

Over The Impact Days

De beweging van sociaal ondernemerschap groeit in Nederland. Toch is het mooie werk van deze ondernemers nog niet voor iedereen zichtbaar. Om kennis te maken met sociaal ondernemen, nam de vier grootste gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) het initiatief tot The Impact Days in 2018. Dit jaar wordt op 21, 22 en 23 november overal in Nederland sociaal ondernemerschap ontdekt, gevierd en versneld. Van feestelijke fiets- en wandelroutes tot inspirerende evenementen; 21 tot en met 23 november vieren wij samen sociaal ondernemerschap.

Be Social. Buy Social.

Het motto van The Impact Days is Be Social. Buy Social. Dit motto is ontstaan vanuit het geloof dat velen van ons kunnen bijdragen aan de beweging van sociaal ondernemerschap. Met iedere euro die we uitgeven kunnen we namelijk een verschil maken in de wereld om ons heen. Door deze euro uit te geven bij een onderneming die een maatschappelijk of ecologisch doel nastreeft, krijgen we meer waarde voor ons geld. En als meer mensen weten wat sociaal ondernemers doen en bereiken, is het ook makkelijker zaken doen met deze ondernemers. Daarvoor is ontmoeting nodig – betekenisvol contact tussen sociaal ondernemers, (potentiële) klanten, inkopers van gemeenten en grote corporates en beleidsmakers. Alleen zo kunnen wij de beweging van sociaal ondernemen samen het best versnellen.

De campagne

Vanuit deze behoefte van betekenisvol contact en versnelling heeft de G4 (gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) vorig jaar het initiatief genomen om The Impact Days op te richten. In 2018 vond de eerste editie van deze bewustwordingscampagne plaats in samenwerking met landelijke en lokale partners, waaronder Social Enterprise NL en Buy Social. Tijdens de eerste editie van The Impact Days vonden maar liefst 180 activiteiten plaats verspreid over 16 Nederlandse gemeenten; variërend van kortingsacties door sociaal ondernemers, inspirerende bijeenkomsten, winkel- en fietsroutes, bewuste markten en feestelijke concerten. Ook werden er evenementen met een landelijke uitstraling georganiseerd, zoals Social Enterprise Day in Utrecht, Social Impact Day Twente en twee Buy Social evenementen in Amsterdam. Daarnaast sloot The Impact Days aan bij de internationale #WhoKnew campagne, aangevoerd door Social Enterprise UK – een wereldwijde, digitale campagne waarmee sociale ondernemingen over de hele wereld trots duidelijk kunnen maken welke verandering ze maken. Dit jaar zal deze gezamenlijke viering van sociaal ondernemerschap weer overal in Nederland (en in ander landen) plaatsvinden tijdens de tweede editie van The Impact Days op 21, 22 en 23 november.

Samen meer impact

In de campagne rond The Impact Days staat de G4 niet alleen. Met nationale en lokale partners zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen kennis maken met de wereld van sociaal ondernemen. Organisaties als Social Enterprise NL, Buy Social, Social Impact Factory (Utrecht), Social Club (Den Haag) en Stichting De Omslag (Amsterdam) werken mee om deze boodschap onder de aandacht te brengen. Ontdek de plekken waar jij jouw euro op een verantwoorde manier kan uitgeven.

https://theimpactdays.nl

Nieuws

Day for Change

In en rondom Den Haag hebben dit jaar dankzij Fonds 1818 vier scholen meegedaan aan de Day for Change Actie. Met drie basisscholen en één middelbare school verspreid over een groot werkgebied was er veel diversiteit, creativiteit en enthousiasme in de regio.

(meer…)

Nieuws

Impact Noord borrel

Op 16 mei komt er een Noordelijke delegatie van Impact Noord op bezoek in Den
Haag, om te kijken bij ondernemers, verzamelpanden en bedrijven.
Kom langs voor ontmoeting en kennisuitwisseling.
(meer…)

Nieuws

Impact Finance tool

De Finance Tool is gelanceerd, een online financieringsoverzicht van alle impact investeerders, fondsen en crowdfundplatforms die gericht zijn op maatschappelijke impact.
Het doel? Sociaal ondernemers zoveel mogelijk inzicht geven in het groeiende impact-financierings veld in Nederland. Om zo de matching tussen ondernemers en investeerders te faciliteren, en sociaal ondernemers de middelen te laten zien waarmee ze hun impact verder kunnen vergroten.

Bron: Social enterprise NL

Nieuws

Haagse lessen

Op woensdag 16 april kwamen de Haagse ondernemingen De Prael, HaagseZwamNelis CompanyGreenfox en Studeren en werken op maat voor de laatste keer samen in Het Koorenhuis. Er werd teruggeblikt op het leertraject van de afgelopen maanden en vooruitgekeken naar de toekomst van sociaal ondernemen in Den Haag. 

Het Leertraject, dat op 6 november 2018 van start ging, werd georganiseerd door Social Club Den Haag in samenwerking met de Gemeente Den Haag, MAEX en Social Enterprise NL, en stoomt de ondernemers klaar voor deelname aan het Register Sociale Ondernemingen. Tegelijkertijd is het traject een gezamenlijk onderzoek van de gemeente en de ondernemers naar de toepassingen en relevantie van de Code Sociale Ondernemingen.

Terugblik op het traject

Tijdens de bijeenkomst werd onder meer gesproken over de manieren waarop de Code kan bijdragen aan het versterken van sociaal ondernemerschap in Nederland. Ook zijn er verschillende uitdagingen besproken waar in de toekomst rekening mee gehouden moet worden, zoals weerbaarheid tegen politieke koerswijzigingen.

In de komende vijf jaar wil de Code doorgroeien naar 1000 ondernemingen in het Register Sociale Ondernemingen. Ook zal er door gezocht worden naar samenwerkingsverbanden met nationale en lokale overheden. Een goed voorbeeld hiervan is het sociale inkoop traject met veertien Twentse gemeenten dat sinds kort van start is gegaan.

Aanbevelingen Gemeente Den Haag

Aan het einde van de bijeenkomst werden drie aanbevelingen aan de Gemeente Den Haag gepresenteerd als resultaat van de gesprekken en discussies tijdens het Leertraject. Allereerst, het opnemen van de Code in het inkoopbeleid van de gemeente. Ten tweede, om de Code door te vertalen in het algemeen beleid van de gemeente, zoals een voorrangsstatus voor sociale ondernemingen bij het aanbieden van kantoorruimte.

Tot slot kan de Code ingezet worden als instrument om de sector voor sociaal ondernemerschap verder te versterken. Een voorbeeld is om vanuit de gemeente vouchers aan te bieden aan sociale ondernemingen die zich voor de Code Sociale Ondernemingen willen aanmelden. Deze drie aanbevelingen zullen samen met de Social Club op korte termijn formeel teruggekoppeld worden aan de Gemeente Den Haag.

 

Door: Bart van der Meer, stagiair bij Code Sociale Ondernemingen
Origineel artikel

Nieuws

Social Return Haaglanden

Middels social return bij inkoop of aanbesteding worden aanbestedingen op zodanige manier ingericht, dat er ook sociale doelen worden bereikt. Bijvoorbeeld het verminderen van werkloosheid. Neem contact met ons op via sociaalondernemen@denhaag.nl

Iedereen doet mee

Een baan zorgt ervoor dat mensen midden in de maatschappij staan. Daarom willen wij zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan helpen of leerlingen aan een stageplek. Door aan Social Return te doen, levert u als ondernemer een bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Social return bouwblokken

De 11 gemeenten in de arbeidsregio Haaglanden en Zuid-Holland Centraal werken samen aan social return. De gemeenten gebruiken allemaal dezelfde bouwblokken. Delft, Den Haag, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer werken samen om meer eenduidigheid te creëren voor werkgevers en bij gemeenschappelijke inkoop. Het bouwblokkenschema hieronder is van kracht op aanbestedingen met een social return verplichting.

Lees hier volledige artikel