Impact

Onzichtbaar den Haag

Winnaar ‘Wie is de meest inspirerende sociaal ondernemer van Den Haag 2018’

“Iedereen verdient een podium. En een volwaardige plek met zijn of haar verhaal, een plek waar we van elkaar kunnen leren. Dat is waar Onzichtbaar Den Haag voor staat” vertelt oprichter Boy Zandbergen.

“Ik gaf les op een opleiding voor Sociaal Werk en vertelde daar verhalen over dakloosheid, over schulden, over verslaving. En toen dacht ik ineens… waarom vertel ík dit, waarom vertellen de oud-cliënten dit niet zelf.”

Boy ging vervolgens met Joost, een oud-cliënt van hem (met een verleden van dak- en thuisloosheid), voor de klas staan om te vertellen hoe het is om dakloos te zijn, schulden te hebben en aan te moeten kloppen bij de hulpverlening. Het authentieke verhaal maakte indruk in de klas en de positieve reacties gaven Boy en Joost energie om hiermee door te gaan en meerdere workshops te ontwikkelen.

Onzichtbaar Den Haag bestaat inmiddels uit een heel team van ervaringsdeskundigen: de ambassadeurs. De ambassadeurs hebben allemaal te maken gehad met verslaving, schulden of andere problematiek. Het aanbod van Onzichtbaar Den Haag is uitgebreid naar workshops, lespakketten, trainingen en rollenspelen. Het publiek waar de ambassadeurs hun verhaal vertellen is divers en bestaat onder andere uit studenten, ambtenaren en hulpverleners.

“In al onze arrangementen zit een stuk ervaringsgericht leren. Door te ervaren gaan we voelen, dat zorgt voor praten en zorgt voor het delen van kennis, kunde en ervaring. Dit vergroot het perspectief en daarmee de betrokkenheid en medemenselijkheid naar elkaar.”

De ambassadeurs krijgen training en coaching om hun ervaringen professioneel en educatief in te zetten. Vervolgens kunnen de ambassadeurs de studenten en professionals (die werken met en voor een kwetsbare burger) trainen. Zij houden hen een spiegel voor, stimuleren zelfreflectie, maken blinde vlekken zichtbaar en gaan vooral het gesprek aan om van elkaar te leren.

“De ambassadeurs zijn er niet om te vertellen hoe het moet maar om te vertellen hoe zij het hebben ervaren. Wij merken dat het echte verhaal het meeste impact maakt. Na de training gaan de professionals de deur uit met iets waar zij concreet mee aan de slag kunnen: nieuwe professionele inzichten, een frisse blik, een breder perspectief of praktische inzichten en vaardigheden.”

Het levert de ambassadeurs zelf ook veel op vertelt Boy. “Zij doen weer mee, horen er weer bij en ervaren weer hoe het is om van meerwaarde en betekenis te zijn. Het is zonde om al hun kennis op de straat of de sofa verloren te laten gaan.”

Onzichtbaar Den Haag is in korte tijd zelf ook zichtbaar geworden. Er komen steeds meer aanvragen voor trainingen en workshops en ook projecten. “Alles staat natuurlijk nog in de kinderschoenen en de ambitie voor het komende jaar ligt op het verstevigen en versterken van de trainingen, het ambassadeurschap en de marktpositie.”

“De focus ligt nu op het onderwijs, de gemeente, wijkteams en sociale professionals. Maar we willen breder dan dat: iedereen krijgt te maken met kwetsbaarheden, levensproblemen of maatschappelijke vraagstukken. Het zwarte gat van afhankelijkheid of een depressie is een berg aan ervaring om van te leren. En wie weet is er over twee jaar een Onzichtbaar Rotterdam…. en een Onzichtbaar Utrecht… Zodat we continu nieuwe trainingen kunnen ontwikkelen met de ervaringsdeskundigen. Dat is het leuke aan ondernemen, ik zie allemaal nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Bekijk hier de website van Onzichtbaar Den Haag.