De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. De Code omvat 5 principes, die tezamen laten zien waar sociaal ondernemen voor staat. Elk van de 5 principes wordt in de Code gevolgd door een praktische uitwerking. De sociaal ondernemer kan ervoor kiezen die principes – en daarmee de Code – te onderschrijven. Voegt de onderneming vervolgens ook echt de daad bij het woord en doorstaat deze de beoordeling door een Review Board, dan wordt de sociale onderneming opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen.
Wat is het doel van de Code Sociale Ondernemingen?
De Code Sociale Ondernemingen creëert herkenbaarheid en vertrouwen. Is een onderneming opgenomen in het Register, dan kan iedereen – van consument tot overheid en van medewerker tot investeerder – zien dat het, tot diep in de vezels van de bedrijfsvoering, gaat om een sociale onderneming. De Code is ook een stuk gereedschap op de weg naar groei en verbetering: sociaal ondernemen is een proces en in dat proces kan de Code als gids fungeren. En last but not least, door toetreding tot het Register wordt de sociaal ondernemer onderdeel van een lerend netwerk van gedreven collega’s die, ieder op hun eigen wijze, hetzelfde doel nastreven: impact first! De ondernemingen in het Register houden elkaar scherp – door peer review (collegiale evaluatie) – en stimuleren elkaar door uitwisseling van kennis en ervaringen.
Wat betekent Social return (on Investment) of SROI?
Het toepassen van Social return of SROI bij overheidsopdrachten (inkopen of aanbestedingen) is primair bedoeld om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te bieden op werk en/of ontwikkelingsmogelijkheden. (Semi-) publieke opdrachtgevers zoals gemeenten, provincies of waterschappen vragen bij overheidsopdrachten aan hun leveranciers en opdrachtnemers om deze personen een (ontwikkel)kans te geven binnen de organisatie, zolang zij een overheidsopdracht uitvoeren.
Social return als contract-eis
(Semi-) publieke opdrachtgevers bepalen zelf het Social return beleid. Social return wordt meestal opgenomen in de vorm van een contract-eis en is daarmee niet vrijblijvend, met andere woorden: de (semi) publieke opdrachtgever verplicht daarmee de opdrachtnemer om een bepaald deel van de aanneem- of opdrachtsom (stel 5% van de opdrachtsom) of subsidiebedrag te besteden aan de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor de duur van de (overheids)opdracht. De toepassing van de PSO bij Social return is op meerdere manieren mogelijk. Steeds meer gemeenten accepteren of waarderen de PSO bij de invulling van de Social return eis. Opdrachtnemers die structureel werk maken van Social return en dit kunnen aantonen met een PSO-certificaat, worden hiervoor steeds vaker gewaardeerd bij de invulling van de Social returnverplichting.
Waarom accepteren steeds meer overheden de PSO bij de (gedeeltelijke) invulling van de Social return eis?
Hier leest u waarom steeds meer (semi) publieke opdrachtgevers de PSO accepteren bij de (gedeeltelijke) invulling van de Social return eis. De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO wordt door meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten en overheidsinstanties toegepast of geaccepteerd als (gedeeltelijke) invullingsmogelijkheid van de Social return eis.
Welke gemeenten en overige overheden accepteren de PSO momenteel bij Social return?
Lees hier welke gemeenten en overige overheden de PSO momenteel erkennen.
Hoe wordt de PSO toegepast of gewaardeerd bij Social return door (semi-)publieke opdrachtgevers?
Hier leest u op welke manier de PSO wordt toegepast of gewaardeerd bij Social return door (semi) publieke opdrachtgevers. Er is ook een kort filmpje gemaakt over de wijze waarop Social return met de PSO wordt toegepast door gemeenten.
Social return of opdrachten voorbehouden via artikel 2.82 van de Aanbestedingswet?
Let op! Het toepassen van voorbehouden opdrachten o.b.v. artikel 2.82 van de Aanbestedingswet betekent iets ander dan het toepassen van Social return bij aanbestedingen (met de PSO). Hiervoor is het PSO 30+ certificaat ontwikkeld. Hier leest u meer over de PSO 30+ en artikel 2.82 van de Aanbestedingswet en op welke wijze overheden artikel 2.82 kunnen toepassen.
Sociaal ondernemers hebben als belangrijkste missie het verhogen van arbeidsparticipatie, hierdoor dragen sociaal ondernemers bij aan een inclusieve arbeidsmarkt. Sociale ondernemingen dragen jaarlijks bij aan de groei van werkgelegenheid (tussen 2018 en 2019 met gemiddeld 14%).
Vanwege de professionele begeleiding en de focus op arbeidsparticipatie zijn sociaal ondernemers in staat om met mensen met een (zeer grote) afstand tot de arbeidsmarkt te werken. Zo kunnen zij werkplekken creëren voor kandidaten met een beschut werk indicatie, mensen met een zeer lage loonwaarde (banenafspraak) en andere kandidaten die moeilijk bemiddelbaar zijn.
Sociale ondernemingen spelen dus een belangrijke rol in de ontwikkeling én het behoud van banen voor kwetsbare inwoners van Den Haag.
Binnen de gemeente Den Haag worden sociale ondernemingen die zich richten op arbeidsparticipatie op basis van de volgende drie criteria getoetst:
- De onderneming heeft een maatschappelijke missie gericht op arbeidsparticipatie en deze missie wordt duidelijk overgedragen;
- De onderneming heeft minimaal 30% mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst;
- De onderneming haalt tenminste 50% van de inkomsten uit commerciële activiteiten.
Meer informatie over de definities van sociale ondernemingen zijn te vinden op: