Mensen uit de uitkering halen, of houden. Mensen weer de kans geven om écht onderdeel te zijn van de maatschappij. Met een volwaardig salaris, groeimogelijkheden, zicht op een vaste aanstelling en ondersteuning in het dagelijks leven. Een kans voor iedereen, ongeacht je achtergrond en geschiedenis. Stichting Buurtbeheer en Ontwikkeling Zeeheldenkwartier zorgt ervoor. We spraken Tijmen, directeur bij Stichting BBOZ, over wat de stichting doet, wat ze succesvol maakt en de ambities voor de toekomst. En die ambities zijn misschien wat ongewoon.
Het Zeeheldenkwartier is een ontzettend leuke wijk, met mooie panden en gezellige straatjes. Tijmen vertelt ons dat de wijk grote tegenstellingen kent, en dat deze per straat zichtbaar zijn. Het pand waar we binnenkomen ziet er heel netjes en professioneel uit. Alle muren zijn vrolijk geel geschilderd, iedere medewerker heeft zijn of haar eigen afsluitbare locker en er is een uitgebreide kantine. Een heel normaal bedrijf dus eigenlijk, wat me juist steeds meer nieuwsgierig maakt naar het verhaal van Tijmen en BBOZ.
Tijmen, sinds anderhalf jaar directeur bij Stichting BBOZ, is geboren en getogen in Den Haag. We leren hem kennen als iemand die nuchter is en humor heeft. Tijdens het gesprek komt duidelijk naar voren dat hij veel vertrouwen heeft in de mens. “Als iemand geld nodig heeft voor boodschappen dan leen ik ze dat ook zelf uit, als ze niet kunnen eten, kunnen ze ook niet werken, dat geld komt wel weer terug” zegt hij met een grote glimlach. Tijmen heeft hiervoor 25 jaar bij de Sociale Dienst gewerkt. Hij werkte daar voornamelijk met daklozen, hij heeft veel geleerd rondom verwachtingsmanagement “omgaan met teleurstellingen” noemt hij het gekscherend. Tijmen zorgt er samen met zijn team voor dat de medewerkers van BBOZ iedere dag hun werk kunnen doen en dat opdrachtgevers tevreden zijn.
Stichting BBOZ is opgericht om te zorgen voor echte banen in combinatie met het schoon en leefbaar houden van de openbare ruimte in het Zeeheldenkwartier. Ondertussen doen ze al veel meer, er is bijvoorbeeld een kinderboerderij in beheer en veel van de speeltuinen in de omgeving worden afgesloten door medewerkers van BBOZ. De Stichting is opgericht in ’96 en heeft 31 mensen in dienst. Dit zijn allemaal mensen die het label ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ krijgen. De werkzaamheden zijn heel divers waarbij een deel van de opdrachten door de Gemeente Den Haag wordt aanbesteed en de rest vanuit de markt komt. En hoewel de organisatie stabiel is en niet afhankelijk van subsidies zijn er ook wat uitdagingen. Doordat de organisatie midden in de milieuzone is gevestigd en voor de werkzaamheden auto’s nodig zijn moet het hele wagenpark de komende jaren vervangen worden door elektrische auto’s. “Ik weet nog niet hoe, maar ook dit gaan we wel voor elkaar krijgen, met een beetje googlen doe ik onderzoek en kijken we wat er mogelijk is” vertelt Tijmen.
Mensen die bij BBOZ werken zijn net zo divers als de wijk waarin ze actief zijn. Op de deur hangt een briefje met in 16 verschillende talen het verzoek om de deur rustig te sluiten. Iedere medewerker heeft zijn eigen verhaal, sommige hebben te maken met een verslaving, anderen zijn veroordeeld geweest. Maar iedereen bij BBOZ krijgt een vaste aanstelling en een volwaardig salaris. Daarnaast krijgen ze de mogelijkheid om nieuwe dingen te leren, is er iedere donderdag voor een groep medewerkers taalles en krijgen ze hulp bij zaken als belastingaangifte. Stichting BBOZ zorgt voor alle 31 medewerkers, deze mensen zijn niet afhankelijk van een uitkering en volledig onderdeel van de maatschappij.
Op alles zeg ik gewoon ‘Ja, dat kunnen wij!’
Wanneer we vragen naar de ambities voor de toekomst is Tijmen bescheiden “gebrek aan ambitie is soms goed voor het voortbestaan van BBOZ”. Hij is vooral ambitieus als het gaat om opdrachten uit de markt halen, “op alles zeg ik gewoon ‘Ja, dat kunnen we’”. Op deze manier kunnen ze onafhankelijk zijn, hun eigen broek ophouden en continuïteit voor hun medewerkers garanderen. Misschien worden er dit jaar nog wat extra mensen aangenomen, want opdrachten zijn er voldoende. “Maar,” zegt Tijmen “vooral niet te veel groeien. De flexibiliteit is nodig om succesvol te blijven”. Tijmen vertelt dat een te grote groei zorgt voor te veel regels, processen en procedures, dat werkt uiteindelijk niet. Waar hij trots op is? “Ik ben trots op dat het kan, het kan gewoon echt en het werkt!”. Ben je geïnspireerd door het verhaal van stichting bboz en wil je meer weten, kijk dan OP DE WEBSITE voor meer verhalen en beelden.
Auteur: Suzanne Woutersen
Suzanne werkt voor Social Point van ABN AMRO. Met het Social Point zet ABN AMRO haar kennis, ervaring en middelen in voor kansengelijkheid. Om de impact van sociale ondernemingen zichtbaar te maken publiceren wij samen met Social Point in de komende periode regelmatig artikelen over sociale ondernemingen die belangrijk zijn voor de stad.
Fotografie: Job van Heemskerck van Beest