Mensen uit de uitkering halen, of houden. Mensen weer de kans geven om écht onderdeel te zijn van de maatschappij. Met een volwaardig salaris, groeimogelijkheden, zicht op een vaste aanstelling en ondersteuning in het dagelijks leven. Een kans voor iedereen, ongeacht je achtergrond en geschiedenis. Stichting Buurtbeheer en Ontwikkeling Zeeheldenkwartier zorgt ervoor. We spraken Tijmen, directeur bij Stichting BBOZ, over wat de stichting doet, wat ze succesvol maakt en de ambities voor de toekomst. En die ambities zijn misschien wat ongewoon.  

Het Zeeheldenkwartier is een ontzettend leuke wijk, met mooie panden en gezellige straatjes. Tijmen vertelt ons dat de wijk grote tegenstellingen kent, en dat deze per straat zichtbaar zijn. Het pand waar we binnenkomen ziet er heel netjes en professioneel uit. Alle muren zijn vrolijk geel geschilderd, iedere medewerker heeft zijn of haar eigen afsluitbare locker en er is een uitgebreide kantine. Een heel normaal bedrijf dus eigenlijk, wat me juist steeds meer nieuwsgierig maakt naar het verhaal van Tijmen en BBOZ.

Tijmen, sinds anderhalf jaar directeur bij Stichting BBOZ, is geboren en getogen in Den Haag. We leren hem kennen als iemand die nuchter is en humor heeft. Tijdens het gesprek komt duidelijk naar voren dat hij veel vertrouwen heeft in de mens. “Als iemand geld nodig heeft voor boodschappen dan leen ik ze dat ook zelf uit, als ze niet kunnen eten, kunnen ze ook niet werken, dat geld komt wel weer terug” zegt hij met een grote glimlach. Tijmen heeft hiervoor 25 jaar bij de Sociale Dienst gewerkt. Hij werkte daar voornamelijk met daklozen, hij heeft veel geleerd rondom verwachtingsmanagement “omgaan met teleurstellingen” noemt hij het gekscherend. Tijmen zorgt er samen met zijn team voor dat de medewerkers van BBOZ iedere dag hun werk kunnen doen en dat opdrachtgevers tevreden zijn.     

Stichting BBOZ is opgericht om te zorgen voor echte banen in combinatie met het schoon en leefbaar houden van de openbare ruimte in het Zeeheldenkwartier. Ondertussen doen ze al veel meer, er is bijvoorbeeld een kinderboerderij in beheer en veel van de speeltuinen in de omgeving worden afgesloten door medewerkers van BBOZ. De Stichting is opgericht in ’96 en heeft 31 mensen in dienst. Dit zijn allemaal mensen die het label ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ krijgen. De werkzaamheden zijn heel divers waarbij een deel van de opdrachten door de Gemeente Den Haag wordt aanbesteed en de rest vanuit de markt komt. En hoewel de organisatie stabiel is en niet afhankelijk van subsidies zijn er ook wat uitdagingen. Doordat de organisatie midden in de milieuzone is gevestigd en voor de werkzaamheden auto’s nodig zijn moet het hele wagenpark de komende jaren vervangen worden door elektrische auto’s. “Ik weet nog niet hoe, maar ook dit gaan we wel voor elkaar krijgen, met een beetje googlen doe ik onderzoek en kijken we wat er mogelijk is” vertelt Tijmen.

Mensen die bij BBOZ werken zijn net zo divers als de wijk waarin ze actief zijn. Op de deur hangt een briefje met in 16 verschillende talen het verzoek om de deur rustig te sluiten. Iedere medewerker heeft zijn eigen verhaal, sommige hebben te maken met een verslaving, anderen zijn veroordeeld geweest. Maar iedereen bij BBOZ krijgt een vaste aanstelling en een volwaardig salaris. Daarnaast krijgen ze de mogelijkheid om nieuwe dingen te leren, is er iedere donderdag voor een groep medewerkers taalles en krijgen ze hulp bij zaken als belastingaangifte. Stichting BBOZ zorgt voor alle 31 medewerkers, deze mensen zijn niet afhankelijk van een uitkering en volledig onderdeel van de maatschappij.

Op alles zeg ik gewoon ‘Ja, dat kunnen wij!’

Wanneer we vragen naar de ambities voor de toekomst is Tijmen bescheiden “gebrek aan ambitie is soms goed voor het voortbestaan van BBOZ”. Hij is vooral ambitieus als het gaat om opdrachten uit de markt halen, “op alles zeg ik gewoon ‘Ja, dat kunnen we’”. Op deze manier kunnen ze onafhankelijk zijn, hun eigen broek ophouden en continuïteit voor hun medewerkers garanderen. Misschien worden er dit jaar nog wat extra mensen aangenomen, want opdrachten zijn er voldoende. “Maar,” zegt Tijmen “vooral niet te veel groeien. De flexibiliteit is nodig om succesvol te blijven”. Tijmen vertelt dat een te grote groei zorgt voor te veel regels, processen en procedures, dat werkt uiteindelijk niet. Waar hij trots op is? “Ik ben trots op dat het kan, het kan gewoon echt en het werkt!”. Ben je geïnspireerd door het verhaal van stichting bboz en wil  je meer weten, kijk dan OP DE WEBSITE voor meer verhalen en beelden.  

Auteur: Suzanne Woutersen
Suzanne werkt voor Social Point van ABN AMRO. Met het Social Point zet ABN AMRO haar kennis, ervaring en middelen in voor kansengelijkheid. Om de impact van sociale ondernemingen zichtbaar te maken publiceren wij samen met Social Point in de komende periode regelmatig artikelen over sociale ondernemingen die belangrijk zijn voor de stad.

Fotografie: Job van Heemskerck van Beest


Stel je voor, een goede vriend of familielid is al jaren verslaafd aan drugs, leeft op straat en heeft problematische schulden. Dan wil je niets liever dan dat er hulp is voor hem of haar. Stichting Gewoon Sociaal biedt in deze situaties hulp en begeleiding mét een sterke nadruk op de menselijke maat. Wij mochten een kijkje komen nemen, en hoewel het initiatief Gewoon Sociaal heet, is de hulp en begeleiding die oprichter Wilco biedt, heel bijzonder!

Het pand waar we Wilco ontmoeten is hun tijdelijke onderkomen geeft hij aan. Het wordt gebruikt door de vrijwilligers om te ontbijten, lunchen en pauze te houden. Het is er koud want er is geen verwarming. Het koffiezetapparaat is net stuk gegaan en helaas zijn de toiletten verstopt. Wilco verontschuldigd zich er voor, maar ons maakt het niet uit. De hartverwarmende verhalen houden ons warm, we delen de laatste koffie die ’s ochtends is gezet en door alle indrukken vergeet ik dat ik ooit moest plassen. 

Iedereen die bij Gewoon Sociaal is aangesloten krijgt een vrijwilligersvergoeding van 45 euro per week voor werkzaamheden die worden uitgevoerd in hun eigen wijk. Je kunt hierbij denken aan het opruimen van afval en het bieden van hulp aan buurtgenoten in en om het huis. Deze dagbesteding zorgt ervoor dat ze nuttig zijn in hun eigen buurt en onderdeel kunnen zijn van de maatschappij. Ook biedt Wilco begeleiding aan, vooral op praktisch vlak “bijvoorbeeld in het contact met instanties en ook in het meedenken met mensen over wat ze willen in hun leven”

Wat Gewoon Sociaal zo anders maakt dan reguliere begeleiding is volgens Wilco de menselijke maat. “We respecteren iedereen hier zoals ze zijn en geven mensen de mogelijkheid om zelf de regie te behouden”. Vaak krijgen mensen die én verslaafd zijn, én schulden hebben én geen vaste woon- of verblijfsplaats hebben te maken met veel verschillende hulpverleners. Al die verschillende hulpverleners maakt het voor mensen die van heel ver moeten komen soms onnodig ingewikkeld. Ook krijgen ze te maken met veel regels, soms bureaucratie, en worden ze afhankelijk van het systeem. Bij Gewoon Sociaal staat de mens centraal, behouden ze zelf de regie over hun leven en worden ze geaccepteerd zoals ze zijn. Natuurlijk zijn er ook bij Gewoon Sociaal regels stelt Wilco “hier worden absoluut geen drugs of alcohol gebruikt, en stelen is reden om direct naar huis gestuurd te worden”. Natuurlijk is er wel eens onenigheid tussen vrijwilligers, maar nooit iets wat met een goed gesprek niet opgelost kan worden. Iedereen komt uit een soortgelijke situatie en het onderlinge begrip is heel erg groot. Er is veel respect voor elkaar en voor Wilco. 

Dat reguliere begeleiding door verschillende hulpverleners niet voor iedereen werkt ervaarde Wilco zelf ook, toen hij in een moeilijke situatie zat. Dat moet anders kunnen dacht hij, en hij begon als ZZP’er met het bieden van hulp en ondersteuning. Gewoon in zijn eigen wijk en vanuit zijn eigen ervaring. Juist die ervaring zorgt ervoor dat het werkt. Het werd zo succesvol dat Wilco ruim twee jaar geleden door is gegaan als officiële stichting. Als ik vraag hoe dit succes er uitziet vertelt hij me het verhaal van Leo.   

Leo, één van de vrijwilligers van Gewoon Sociaal, is wijkambassadeur in Moerwijk Oost. Hij zorgt voor schone straten, de grofvuilcontainer en is aanspreekpunt voor zijn buren. Voor Leo is zijn rol als wijkambassadeur de reden om van de drugs af te blijven. “Ik kan toch niet onder invloed mijn werk doen, dan verliezen mensen het vertrouwen in je, en durven ze niet meer naar je toe te komen” zegt Leo. Leo is door zijn rol bij Gewoon Sociaal en de hulp van Wilco van de drugs af en weer onderdeel van de maatschappij. Iedere persoon die Wilco kan helpen is er één, zijn droom? De mogelijkheid om verder uit te breiden, want helaas zijn er nog veel meer mensen in Moerwijk en andere wijken in Den Haag die gebaat zouden zijn bij deze aanpak!

Gewoon Sociaal is nog op zoek naar een nieuwe locatie in Moerwijk Oost, want samenzijn, samen eten en elkaar helpen is onderdeel van het succes. mocht je hierin iets kunnen betekenen dan horen zij het graag. Wil  je meer weten over Gewoon Sociaal, kijk dan op de website voor meer verhalen en beelden.  

Auteur: Suzanne Woutersen
Suzanne werkt voor Social Point van ABN AMRO. Met het Social Point zet ABN AMRO haar kennis, ervaring en middelen in voor kansengelijkheid. Om de impact van sociale ondernemingen zichtbaar te maken publiceren wij samen met Social Point in de komende periode regelmatig artikelen over sociale ondernemingen die belangrijk zijn voor de stad.

Heb je wel eens nagedacht over hoeveel producten je van een appel kunt maken? Bij Yespers staat het produceren van voedsel zonder enige verspilling van de ingrediënten centraal. Dit betekent dat de héle appel wordt gebruikt, inclusief het klokhuis! Wij gingen bij ze langs om letterlijk een kijkje in hun keuken te nemen en te horen welke ambities ze naast het produceren van voedingsmiddelen nog meer hebben, en dat zijn er veel!

We willen de voedselketen verduurzamen en inclusiever
maken

Stefan en Joost ontmoeten we in de New Farm in Den Haag. Ze hebben hier een kantoor waar ze met een kleine groep medewerkers aan hun missie werken. “We willen de voedselketen verduurzamen en inclusiever maken” zegt Stefan enthousiast. Als ik hem vraag waarom, geeft hij aan dat hij het belangrijk vindt om een houdbare maatschappij te creëren, één waarin iedereen kan meedoen. Dus goed voor mens en planeet

Team Yespers

Er liggen plannen om een begeleidingstraject op te zetten

In alles wat ze doen kijken ze naar de combinatie van impact maken op mens én planeet. Dit doen ze bijvoorbeeld door iedereen een kans te geven om in het bedrijf te komen werken. “Om in onze keuken te komen werken zijn er eigenlijk niet veel eisen waar iemand aan moet voldoen” benoemt Chantal, die ons de keuken laat zien, “je moet eigenlijk alleen willen”. Ze begeleidt de medewerkers op alle gebieden, van het vergroten van het zelfvertrouwen tot het behalen van certificaten. Maar ook met persoonlijke vragen komen ze bij Chantal aan het bureau. “Dan krijg ik vragen over de belastingaangifte of brieven vanuit verschillende instanties waar ik ze graag bij help”. Nu gebeurt het nog op kleine schaal maar de plannen liggen er om een begeleidingstraject op te zetten, ‘Yespers Academy’. Op die manier kunnen ze nog veel meer mensen helpen aan werk én gedurende het traject worden ze begeleid om bijvoorbeeld gezonder te leren leven of hun financiën op orde te krijgen.

Er zal fruit verwerkt gaan worden zonder enige verspilling

Naast het opzetten van de Academy zijn ze bij Yespers ook hard aan het werk om hun eigen fabriek te openen. In de keuken naast het kantoor hebben ze nu 2 jaar ervaring opgedaan met het productieproces. Vanaf volgend jaar gaan ze de pilot verder opschalen, in hun eigen fabriek! De fruitverwerkingsfabriek zal in Den Haag Zuidwest geopend worden. Er zal fruit verwerkt gaan worden zonder enige verspilling

“Want als je geen afval creëert hoef je dat probleem later
ook niet op te lossen” luidt het.

De ingrediënten worden gebruikt in hun eigen producten of verkocht aan andere producenten. En wanneer ze zelf ingrediënten aanschaffen voor hun producten is er speciale aandacht voor lokaal, duurzaam en eerlijke prijzen. Deze samenwerkingen zijn vanaf het begin af aan de focus geweest. Zo worden de crackers bijvoorbeeld gebakken door een partner die inclusieve werkgelegenheid creëert en werken ze samen met lokale verwerkers in ontwikkelingslanden om meer werkgelegenheid te creëren. Op die manier kunnen ze impact maken door de hele keten heen.

De ambities van Stefan, Joost en het team zijn torenhoog! Met het Academy-traject en hun eigen fabriek in het vooruitzicht gaan ze de voedselketen steeds een beetje meer inclusief en duurzaam maken. En waar kan ik ze nu al tegenkomen denk je misschien? Voor ieder ontbijt-type liggen hun producten al in het schap, of je nou van een boterham met lekker beleg, een bakje yoghurt met muesli of juist een cracker houdt!

Wil je meer weten over Yespers? Kijk eens op de website: www.yespers.com of koop de producten bij de grotere supermarkten. Zo doe je tijdens je ontbijt meteen iets goeds voor de wereld!


Auteur: Suzanne Woutersen
Suzanne werkt voor Social Point van ABN AMRO. Met het Social Point zet ABN AMRO haar kennis, ervaring en middelen in voor kansengelijkheid. Om de impact van sociale ondernemingen zichtbaar te maken publiceren wij samen met Social Point in de komende periode regelmatig artikelen over sociale ondernemingen die belangrijk zijn voor de stad.

Met Baankans! gaan wij op zoek naar ieders talenten en dromen en zoeken daar een passende werkgever bij. Buurtorganisaties en lokale sociale ondernemers, waarvan de meeste in Den Haag Zuidwest, hebben de handen ineen geslagen om gezamenlijk stadsgenoten met een langdurige uitkering weer perspectief te geven op een baan en een opleiding. Nelis Company is een van de sociaal ondernemers die aangesloten is bij Baankans!. Wij stelden hen een aantal vragen.

Wat is jullie belangrijkste drijfveer om mee te doen aan Baankans?

We hebben allemaal een Nelis nodig. Een voorbeeld zoals Opa Nelis vroeger al was voor de jongeren. Iemand die je inspireert, die je een kans geeft, die je een stap verder helpt. Zoals hij toen al zei; liefde, aandacht en een schop onder je kont. Die Nelis willen we 105 jaar later (familiebedrijf 4e generatie) nog steeds zijn voor jongeren. We kijken niet naar een CV, bepaalde vinkjes, of dat je goed kan solliciteren. We kijken naar motivatie. Wil je graag, dan ben je welkom! Vanuit daar kijken we welke baan binnen of buiten de facilitaire branche het beste bij je past.

Wat wil je bereiken met jullie deelname aan Baankans?

Nog meer gemotiveerd talent naar werk helpen en aan andere bedrijven laten zien dat het kan. Laten zien dat je een goedlopend bedrijf kan runnen én dit sociaal maatschappelijk kan doen.

We moeten anders leren kijken denk ik.

Wij vragen jongeren één ding: “wat heb jij nodig?” Er spelen vaak meerdere dingen in iemands leven die de zoektocht naar een baan, of het behouden van een baan moeilijk maken. Voor iedereen kan dat wat anders zijn. Zo gaan we o.a. aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, budgetcoaching en hulp met vervoer, justitiële vraagstukken of wonen. We fiksen, liever vandaag dan morgen. Dan kan de jongere zich focussen op zijn/haar nieuwe vak en hebben bedrijven er een hele goede nieuwe medewerker aan.

Wat betekent sociaal ondernemen voor jullie?

Het betekent elke dag hard werken met een heel helder doel; nog meer gemotiveerd talent naar werk helpen. We helpen jongeren “van overleven naar leven” zeggen we ook wel. Dat maakt dat het werk elke dag waardevol voelt. Ook al gaat het echt niet altijd goed en zijn we vaak genoeg gefrustreerd omdat dingen niet lukken.

Daarnaast kan sociaal ondernemen alleen maar met partners. Wij zijn goed in het eerste gedeelte, jongeren werven, dingen fiksen, coaching en de toeleiding naar werk. We hebben een groot netwerk van partners die goed zijn in het tweede gedeelte; zij hebben de banen en tonen goed werkgeverschap zodat iemand er duurzaam aan de slag kan en blijft. Je hebt allebei hard nodig. Als een partnership goed werkt, dan kan je samen echt veel bereiken. Als laatste betekent sociaal ondernemen voor ons dat het ook leuk mag zijn.

Wij worden zelf blij van slogans als #nietgamenmaarzemen of (A)Sociaal Schoon. Je moet jezelf ook niet te serieus nemen!

Voor meer informatie over Nelis Company: www.neliscompany.nl.

Met Baankans! gaan wij op zoek naar ieders talenten en dromen en zoeken daar een passende werkgever bij. Buurtorganisaties en lokale sociale ondernemers, waarvan de meeste in Den Haag Zuidwest, hebben de handen ineen geslagen om gezamenlijk stadsgenoten met een langdurige uitkering weer perspectief te geven op een baan en een opleiding. Social Capital is een van de sociale ondernemers die aangesloten is bij Baankans!. Wij stelden hen een aantal vragen.

Wie zijn jullie en wat doet Social Capital?
Social Capital is een jong en ambitieus bedrijf, ontstaan vanuit een gedeelde visie van HEINEKEN Nederland en twee elkaar aanvullende sociale ondernemingen: Happy Tosti en Milieuwerk. Het is onze gezamenlijke ambitie om op een vernieuwende wijze bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt door mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsbeperking aan een leuke betaalde baan te helpen. Met in Den Haag eigen Hubs als Lekker Brood, Juni Lekkernijen, Amare Horeca en Happy Tosti creëren we een trainingslocatie waar we medewerkers werknemersvaardigheden leren, kijken naar hun belastbaarheid en wat voor werk ze leuk vinden om te doen, waar ze goed in zijn.

We staan voor ontwikkeling en duurzaamheid!

Door middel van detachering of social outsourcing, helpen we ze uiteindelijke verder richting de reguliere arbeidsmarkt. Middels jobcoaching blijven we betrokken en creëren we een circulair arbeidsproces om ervoor te zorgen dat ook wanneer het even minder gaat, mensen gewoon aan het werk kunnen blijven en eventueel terug kunnen vallen op een van onze Hub locaties. We staan voor ontwikkeling en duurzaamheid!

Wat is jullie belangrijkste drijfveer om mee te doen aan Baankans?
Verbinden werkt! Wij geloven dat er nog heel veel mensen zijn die willen werken, maar niet precies weten waar en bij wie ze hiervoor moeten zijn. Daarbij kan het door de hoeveelheid administratie, contactpersonen en regels het mensen soms ingewikkeld gemaakt worden. Zodoende hopen we via Baankans krachten te bundelen, verbinding te maken met buurtorganisaties en andere sociaal ondernemers waardoor we mensen sneller bereiken en ze de hulp of inzichten kunnen bieden die ze nodig hebben om een leuke betaalde baan te vinden.

Wat wil je bereiken met jullie deelname aan Baankans?
We hopen dat door onze deelname aan Baankans, we mensen kunnen geruststellen dat werk vinden ook makkelijk kan zijn. Dat kennismakingsgesprekken ook leuk kunnen zijn en dat er ook meegedacht kan worden in wat wel kan, in plaats van wat niet kan. We handelen primair sociaal, luisteren naar de deelnemer en zoeken voor hem/haar naar passende en leuke betaalde banen in de hospitality branche. Via een detacherings- of social outsourcingsconstructie in combinatie met jobcoaching willen we heel veel mensen helpen aan duurzaam en leuk werk!

Als je doet wat je leuk vindt, komt de rest vanzelf =).


Wat betekent sociaal ondernemen voor jullie?
Voor iedereen die wilt werken, is er een leuke betaalde baan! Wij geloven dat gemotiveerde mensen, ook zonder enige ervaring of kennis over de hospitality branche, een toegevoegde waarde kunnen zijn voor een organisatie. Samen met onze jobcoaches laten we geïnteresseerde werkgevers zien dat met kleine aanpassingen of de juiste begeleiding ook zij bijzondere mensen kunnen laten deelnemen aan de reguliere arbeidsmarkt. Want als je doet wat je leuk vind, komt de rest vanzelf :).

Voor meer informatie over Social Capital: www.socialcapital.nl.

Sociale zorgonderneming Evita Zorg biedt met Evita Academie leerwerktrajecten voor mensen die betekenisvol werk willen doen

“Je kunt wachten tot allerlei mensen van buiten gaan kiezen voor de zorg, maar je kunt ook dichtbij huis beginnen,” vertelt Natalie Bommeljé, directeur-eigenaar van ‘Evita Zorg’ vol passie over haar vak en het “gigantische personeelstekort” waar de sector mee te kampen heeft. En dat is precies waarom zij in 2009 naast haar thuiszorgorganisatie, de ‘Evita Academie’ oprichtte. “Ik zag bij onze huishoudelijke hulpen heel veel capaciteiten, maar doordat zij hun school soms net niet hadden afgemaakt of geen hoge dunk van zichzelf hadden, kwamen ze niet verder. Deze groep mensen zijn we bij Evita gaan opleiden in kleine klassen met een vaste docent. Wij geloofden al in de capaciteiten van deze mensen, nu zij nog. Na het behalen van het diploma zijn mensen ongelooflijk trots dat ze dit bereikt hebben. En wij ook op hen!” Ook zij-instromers en ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ biedt Bommeljé een kans binnen haar academie: “Met onze leerwerktrajecten heb je een inkomen, terwijl je een zorgopleiding doet.” Bommeljé deelt graag haar kennis met andere sociaal ondernemers in de zorg en hoopt ook nog meer mensen op zoek naar betekenisvol werk, te bereiken.

Leren en werken in een vertrouwde setting

In de Evita Academie – op de Van Alkemadelaan naast het kantoor van Evita Zorg en huis van de wijk ‘Evita Lokaal’ – is op grote foto’s medewerker Daniëlle Lagendijk in actie te zien: “Zij werkte in een kledingwinkel en zocht meer diepgang in menselijk contact, maar moest tegelijkertijd wel inkomen hebben om haar dagelijkse lasten te blijven betalen,” vertelt Bommeljé over haar. Nadat zij eerst voor Evita Academie’s opleiding ‘Medewerker Maatschappelijke Zorg’ slaagde, is Daniëlle nu ‘Verpleegkundige in opleiding’ in de Evita Academie. In samenwerking met beroepsopleider ‘OPPstap Zorg en Welzijn’ biedt Evita naast deze twee leerwerktrajecten, ook dat van ‘Verzorgende IG’ aan. “Voor mensen die opzien tegen leren, zich verloren voelen in een schoolgebouw of de discipline om te leren moeilijk kunnen opbrengen, werkt de vertrouwde, kleinschalige setting van Evita heel goed.”

Oprechte interesse voor de ander

Bommeljé heeft positieve ervaringen met het opleiden van eigen personeel en zij-instromers vanuit de detailhandel en de horeca, onder wie ook ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Deze mensen hebben bijvoorbeeld lange tijd niet gewerkt en komen bij Evita via het UWV en het Werkgevers Servicepunt Haaglanden. “Door de kleine klassen met een vaste docent en de begeleiding vanuit Evita is het slagingspercentage hoog,” benadrukt Bommeljé. “Ook de combinatie met de praktijk werkt goed. De selectie van de juiste mensen kost wel waanzinnig veel tijd en energie. Wij willen alleen een stabiel iemand inzetten, die in staat is er echt te zijn voor de klant en daarbij geen last heeft van een eigen rugzak. Het gaat wel om onze organisatie en de zorg voor onze klanten. Bij de één-op-één-zorg die wij achter de voordeur bieden, luistert dat extra nauw. Ik kan iedereen leren een injectienaald te zetten, maar die oprechte interesse voor de ander moet van nature aanwezig zijn.” Die interesse ervaart zij bijvoorbeeld bij oud-horeca-medewerkers: “Deze mensen hebben al die dienstverlenende mentaliteit en willen graag zorgen dat klanten zich goed voelen.” De veertigjarige Murat kwam zo als taxichauffeur bij Evita binnen en doorloopt nu naar ieders tevredenheid een leerwerktraject via de Evita Academie. Murat overwon hiermee zijn aanvankelijke vooroordeel over de zorg als ‘vrouwenwereld’. Het imago van de ouderenzorg moet beter, vindt Bommeljé: “Hoe wordt het vak neergezet? Alleen maar wassen en weinig verdienen? Onze medewerkers ervaren juist heel veel vrijheid en afwisseling in hun vak én voelen dat ze echt van betekenis zijn. Sinds corona lijken meer mensen het werk in de zorg te overwegen en te waarderen, die zou ik graag overhalen om de stap naar de zorg te zetten.”

Open uitnodiging aan andere sociaal ondernemers

Collega sociaal ondernemers in de zorg nodigt Bommeljé van harte uit om eens een kijkje bij de Evita Academie te komen nemen: “Leg je oor te luisteren en bereid je goed voor als je mensen van buiten aan wilt trekken. Je wilt mensen een positieve ervaring geven. We worden ontzettend goed gesteund met subsidies, ook op Europees niveau. Maak daar gebruik van en laat je adviseren!” Evita staat ook open voor cursisten van andere organisaties. “We leiden mensen op voor Evita en daarmee ook voor de sector,” besluit Bommeljé. “Medewerkers die elders gaan werken, dragen weer nieuwe mensen aan, of komen zelf na een aantal jaar weer bij ons. Investeer in mensen en het komt altijd bij je terug.”

Voor meer informatie over Evita Zorg: www.evitazorg.nl

Interviewer en auteur: Lisa Koolhoven www.verhalenpodium.nl

Sociaal ondernemers hebben als belangrijkste missie het verhogen van arbeidsparticipatie, hierdoor zijn sociaal ondernemers een belangrijke banenmotor voor Den Haag. Sociale ondernemingen dragen jaarlijks bij aan de groei van werkgelegenheid (tussen 2018 en 2019 met gemiddeld 14%). Vanwege de professionele begeleiding en de focus op arbeidsparticipatie zijn sociaal ondernemers in staat om met mensen met een (zeer grote) afstand tot de arbeidsmarkt te werken. Zo kunnen zij werkplekken creëren voor kandidaten met een beschut werk indicatie, mensen met een zeer lage loonwaarde (banenafspraak) en andere kandidaten die moeilijk bemiddelbaar zijn.

Sociale ondernemingen spelen dus een belangrijke rol in de ontwikkeling én het behoud van duurzame banen voor kwetsbare inwoners van Den Haag.

Onderstaande film laat zien wat werk kan betekenen.


Deze film is gemaakt samen met Den Haag Werkt.

In de coronatijd moeten veel mensen thuiswerken, wat leidt tot nieuwe uitdagingen. Thuiswerken kan leiden tot isolatie en veel kwetsbare mensen zitten gedwongen thuis. Hoe gaat de sector sociaal ondernemen hier mee om? In deze serie wordt uitgelicht hoe werknemers van sociale ondernemingen de coronatijd beleven.

Daarnaast, staan we stil bij de veranderingen die deze tijd meebrengt op de werkvloer. Ik ben Eva Boerma, student European Studies en loop mijn stage bij Social Club Den Haag. In deze serie ga ik op onderzoek bij sociale ondernemers in Den Haag. 

Vandaag zijn we bij i-did op de Televisiestraat. I-did is een sociale onderneming met twee vestigingen (waarvan een in Den Haag) en gelooft in een sociale en circulaire samenleving. I-did helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan in hun naaiatelier. Daarbij krijgen de medewerkers ook coaching, begeleiding en collega’s.

I-did geeft persoonlijke aandacht aan de werknemers zodat zij kunnen groeien. Bij i-did worden verschillende producten gemaakt van stof en gerecycled vilt, zoals mondkapjes, tassen, laptophoezen, behang en desk dividers. Vandaag spraken we met Sylvester, werknemer bij i-did in Den Haag.

Sylvester werkt bij i-did sinds de vestiging in Den Haag 3 jaar geleden openging. Hij kwam bij i-did terecht via de gemeente. “Ik zat toen nog in de bijstand. Ik had de gemeente gebeld of zij werk voor mij hadden en toen kwamen ze met i-did”. Sylvester heeft het naar zijn zin. Hij vertelt dat hij is begonnen bij i-did als STiP’er, dat is een gesubsidieerde baan om hem uit de bijstand te helpen.

Voordat corona begon was er veel werk. “Het was altijd hectisch en druk. Ik kom met de trein uit Vlaardingen. Ik woon daar met mijn vriendin. Ik merkte vooral het verschil qua drukte in de trein. Eerst was het altijd druk in de trein, maar toen corona uitbrak was er helemaal niemand meer”. Gelukkig zat Sylvester niet lang thuis. “Ik was na de lockdown redelijk snel weer aan het werk en ik was gewoon de enige in de trein. Helemaal uitgestorven”. Na een tijdje startte werk weer. Sylvester vertelt: “Geleidelijk kwamen er kleine groepjes die weer begonnen. We hielden veel afstand tussen de naaimachines.”

Aan het begin van de coronatijd hadden we minder orders maar het begint nu weer te komen. In de tijd dat we minder orders hadden zijn we begonnen om mondkapjes te maken. We hebben mondkapjes gemaakt voor bedrijven met hun logo erop. De productie van mondkapjes neemt nu weer af. We werken door aan nieuwe producten en projecten.

Sylvester vond thuiszitten minder leuk: “Ik programmeer en bouw aan software dus ik verveel me niet zo snel thuis en ik heb meer series gekeken, maar na een tijdje thuiszitten wil je ook weer ergens naartoe. Ik vind het leuk om lekker bezig te zijn, anders ga ik na een tijdje ook maar denken wat moet ik nu weer gaan doen. Als je lang thuis zit kan je veel gaan denken en malen over of het wel goed gaat met de wereld”. Sylvester beleefde de lockdown als een sociaal isolement. “Gelukkig woon ik bij mijn vriendin maar je mist het wel het socialiseren met collega’s”. 

De coronatijd heeft ook nieuwe kansen gebracht, naast de mondkapjes is i-did akoestische pods gaan maken. Sylvester: “Het zijn cabines waar je in kan zitten. Je bent helemaal afgeschermd van iedereen. Het is geluiddicht zodat je minder last hebt van je buren als die aan het praten zijn. Dit zou een nieuwe norm kunnen worden voor werken op kantoor.” Na een aantal medewerkers gesproken te hebben van verschillende Haagse sociale onderneming kunnen we concluderen dat de Haagse sociale ondernemers ontzettend veel veerkracht hebben in de corona tijd. Ze proberen met innovatieve oplossingen in te spelen op de coronatijd om er het beste van te maken voor het bedrijf, maar vooral voor de werknemers.

In de coronatijd moeten veel mensen thuiswerken, wat leidt tot nieuwe uitdagingen. Thuiswerken kan leiden tot isolatie en veel kwetsbare mensen zitten gedwongen thuis. Hoe gaat de sector sociaal ondernemen hier mee om? In deze serie wordt uitgelicht hoe werknemers van sociale ondernemingen de coronatijd beleven. Daarnaast, staan we stil bij de veranderingen die deze tijd meebrengt op de werkvloer.  Ik ben Eva Boerma, student European Studies en loop mijn stage bij Social Club Den Haag. In deze serie ga ik op onderzoek bij sociale ondernemers in Den Haag. 

Vandaag zijn we terug in de Televisiestraat bij Copiatek. Copiatek is een sociale onderneming die landelijk bij bedrijven, gemeenten, scholen en instellingen afgeschreven ICT-apparatuur ophaalt en vervolgens opknapt. De opgeknapte elektronica gaat bijvoorbeeld naar een goed doel, waar het wordt ingezet voor kansarme gezinnen. Een ander deel gaat terug de markt op en een deel wat niet meer bruikbaar is, wordt duurzaam gerecycled. Copiateks missie is mensen met een afstand op de arbeidsmarkt een langdurig dienstverband aanbieden.  

Jairo is 19 jaar en sinds anderhalve maand stagiaire bij Copiatek. Zelf volgt hij een opleiding aan het MBO Rijnland in Leiden om Allround Facilitair Medewerker te worden. Jairo is aan het afstuderen en doet zijn laatste stage bij Copiatek. Hij was blij dat hij de mogelijkheid kreeg om stage te lopen tijdens de coronatijd. Hij vertelt: Ik had toen ik deze stage kreeg weer het gevoel dat ik aan de slag kon. In mijn vrije tijd kan ik heel weinig doen met mijn vrienden, omdat alles dicht is. Daarbij, komt nog de avondklok dus het is best saai. Stage gaf me weer iets om te doen. Het is een beetje het hoogtepunt van de dag. Veel jongeren staan in dezelfde schoenen als Jairo. Door de coronatijd is het moeilijker om een stage te vinden en dit maakt het lastiger voor jongeren om af te studeren of verder te komen met hun opleiding.  Jairo heeft verschillende werkzaamheden: “In de ochtend zit ik meestal bij de receptie. Dan verwelkom ik gasten, neem ik pakketjes aan, en werk ik aan opdrachten voor mijn opleiding. In de middag ga ik voor Copiatek werken. Ik maak schoon, haal spullen op, en help mensen van de afdeling logistiek. Samen rijden ze heen en weer om elektronische apparaten op te halen.  

De impact van corona merkt Jairo niet zo zeer op werk, omdat hij juist is begonnen in de coronatijd, maar meer op school. Jairo vertelt: Ik heb veel moeite met school, sommige opdrachten begrijp ik niet en dan is het moeilijk omdat online te communicerenIn het begin was het leuk je kon lekker uitslapen maar het is wel moeilijker leren.  Hij ziet wel voordelen van de coronatijd. Hij vindt dat de wereld zich steeds meer digitaliseertIk merk dat alles meer digitaal wordt, wat ook handig is voor in de toekomst als je geen tijd hebt om ergens aanwezig te zijn, dat je er gewoon virtueel bij bent. Desondanks, lijkt het Jairo niks om zijn hele studie digitaal te doen. Hij legt uit: Gelukkig kunnen we nu weer 1 dag naar school toekomen. Dit helpt mij erg omdat ik mijn vragen dan kan stellen aan een persoon. Die ene dag naar school zie ik al als een verbetering in de coronatijd 

Daarnaast is die ene dag school ook belangrijk voor jongeren zodat ze nog een sociaal leven hebben. In de coronatijd was het niet leuk om thuis te werken aan school. Als je naar school gaat zie je je vrienden en klasgenoten, als dat niet kan mis je dat.  

Meer informatie over Copiatek

Stichting Dr. Schroeder van der Kolk is een organisatie die je kan splitsen in twee takken. De stichting heeft enerzijds zeven kringloopwinkels en anderzijds is het een mensontwikkelbedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een tweede kans biedt. “Een sociale organisatie met een achtergrond vanuit het welzijnswerk”, vertelt meneer Frans Biemans, die werkt als manager bij Schroeder.

Arbeidsmatige dagbesteding

Dr. Schroeder had al 98 jaar geleden het idee dat mensen met een mentale of fysieke klachten laten deelnemen aan een arbeidsproces de beste oplossing was om het leven weer op te pakken. Tegenwoordig werkt Schroeder met een tweestaps traject. Personen die om welke reden dan ook een afstand tot de arbeidsmarkt hebben gekregen, kunnen hier een bepaalde periode arbeidsmatige dagbesteding of een re-integratie traject volgen. Zij worden bij Schroeder “passanten” genoemd. Het is namelijk de bedoeling om uiteindelijk weer afscheid van elkaar te nemen. Schroeder biedt hierbij begeleiding. Dit kan de nodige ondersteuning zijn om hun leven weer op te pakken en hen weer deel uit te laten maken van de maatschappij.

Werklocatie voor iedereen

Er zijn verschillende werkzaamheden mogelijk in diverse branches. Van horeca tot logistiek of houtbewerking. Schroeder werkt ook samen met de gemeente om passanten een werkplek te bieden.

Soms komen mensen binnen die geen uitweg meer zien in het leven. Op zo een moment is het belangrijk om ze te ondersteunen in wat zij nodig hebben. Het begint allemaal met structuur meegeven en geen te zware eisen aan de passanten stellen. “Eerst leren we elkaar kennen en vanaf daar bouwen we iets op”, vertelt Biemans. De arbeidsmatige dagbesteding is echter niet recreatief. De passanten moeten namelijk voldoende geëquipeerd zijn om weer betrokken te raken bij de maatschappij. Door de nodige skills te leren, kunnen zij weer uitstromen naar een reguliere baan.

De drie pijlers van Schroeder Kringloop

Schroeder heeft drie pijlers: armoedebestrijding, duurzaamheid en mensen een tweede kans bieden. Om armoede tegen te gaan, biedt Schroeder begeleiding naar schuldhulp. Ook kunnen de passanten in de kringloopwinkels voor weinig geld de nodige spullen kopen.

Om de duurzaamheid te bevorderen streeft Schroeder ernaar om zo min mogelijk spullen weg te gooien. Negentig tot 95 procent van de spullen zijn recyclebaar. In dit proces nemen ze graag de passanten mee in de voorlichting over duurzaamheid. Schroeder is daarnaast actief om op scholen en opleidingsinstituten duurzaamheid onder de aandacht te brengen.

Voor de sociale cohesie in de wijk hebben de kringloopwinkels buurthuizen ingericht. Hier is de ruimte voor contact met de buurtbewoners en worden voorlichtingen gegeven. Ook worden persoonlijke zaken en problemen zoals schulden, verslaving of ziektes bespreekbaar gemaakt. Zo is er een technotheek beschikbaar, waar mensen technologische hulpmiddelen kunnen lenen voor hun thuissituaties. Dit kan een bijdrage leveren aan de zelfredzaamheid van bijvoorbeeld iemand met dementie. Een technologisch hulpmiddel kan de mensen eraan herinneren om de medicijnen in te nemen of de familie te alarmeren als hij of zij verdwaald is.

Bewustwording in de samenleving

Bewustwording voor duurzaamheid is niet het enige waar Schroeder aandacht voor heeft. Bewustwording in de samenleving dat mensen met klachten geholpen moeten worden, is ook erg belangrijk. Mensen met een moeilijk leven verdienen namelijk een tweede kans, vertelt Biemans. “Het zou mooi zijn dat iedereen in verschillende lagen van de bevolking deze mensen op weg kan helpen.”

Schroeder wil natuurlijk ook als bedrijf meetellen in de markt. Hiervoor zijn ook commerciële opdrachten nodig, zoals de doorverkoop van spullen. Deze hoeven niet veel geld op te leveren, maar ze zorgen er wel voor dat ze toekomen aan hun doelstelling als sociale onderneming. En dat lukt al 98 jaar lang. Op naar de honderd!

Meer informatie over Stichting Schroeder van der Kolk

Happy Tosti

In de corona tijd moeten veel mensen thuiswerken, wat leidt tot nieuwe uitdagingen. Thuiswerken kan leiden tot isolatie en veel kwetsbare mensen zitten gedwongen thuis. Hoe gaat de sector sociaal ondernemen hier mee om? In deze serie wordt uitgelicht hoe werknemers van sociale ondernemingen de corona tijd beleven. Daarnaast, staan we stil bij de veranderingen die deze tijd meebrengt op de werkvloer.  Ik ben Eva Boerma, student European Studies en loop mijn stage bij Social Club Den Haag. In deze serie ga ik op onderzoek bij sociale ondernemers in Den Haag.  

Vandaag zijn we midden in het centrum, gezellig bij  lunchroom Happy Tosti. Happy Tosti is een sociale onderneming met vestigingen in het hele land, waar mensen met en zonder een arbeidsbeperking hand in hand samenwerken om de lekkerste tosti’s en sandwiches te serveren. Vandaag sprak ik met Veerin, een medewerker van Happy Tosti aan de Korte Poten in Den Haag, over hoe hij het vindt om te werken tijdens de corona tijd.  

Veerin werkt al bijna zes jaar bij Happy Tosti. Via vrienden kwam hij op het idee om voor Happy Tosti te werken. “Zij zijn er nu niet meer, ik ben inmiddels de enige die nog is overgebleven. Mijn vrienden zijn andere banen gaan doen na Happy Tosti”. Dit is een goed voorbeeld van een sociale onderneming, die op een succesvolle manier mensen opleidt en waar mogelijk laat doorstromen naar een geschikte werkplek of ze een vast contract aanbiedt 

Hij vertelt dat ze tijdens de corona tijd een tijdje dicht zijn geweest. “Ergens in april en mei waren we alleen nog maar open voor take-aways”. Veerin vond het thuiszitten toen Happy Tosti dicht was niet leuk: “Op een gegeven moment wil je gewoon werken en geld verdienen”.  

Er is veel veranderd in de coronatijd vooral wat betreft de werkdrukte. Veerin vertelt: “Ik heb veel van corona gemerkt, het is wat moeilijker voor ons in de coronatijd. Het is soms rustig, soms druk. Als er geen corona was geweest, zou het nu gewoon heel druk zijn”Thuiszitten is niks vindt Veerin, hij wilde het liefst zo snel mogelijk weer aan de slag.  “Het liefst wil ik dat de hele tent vol zit, drukte is leuker”.  

Thuiszitten brengt ook eenzaamheid met zich mee. In de periode dat Veerin thuis zat door de lockdown vond hij het jammer dat hij zijn collega’s niet meer zag. Veerin legt uit: “Ik heb mijn collega’s erg gemist in de corona tijd”Voor de horeca is het een zware periode geweest. Gelukkig heeft Happy Tosti toch kans gezien, om hoe dan ook door te gaan en mensen te laten werken 

Happy Tosti wil beter uit deze crisis komendaarom blijven ze de menukaart innoveren. Veerin vertelt: “Er zijn laatst een paar nieuwe tosti’s op het menu gekomen en dat is wel een uitdaging voor mij en mijn andere collega’s. Vanzelfsprekend heeft Veerin de nieuwe tosti’s geproefd. Zijn oordeel: “Ze zijn allemaal heerlijk, maar de quesadilla het heerlijkst”. Veerin hoopt dat alles weer snel normaal wordt: “Het beste zou zijn als alles weer teruggedraaid kon worden”.  

Meer informatie over Happy Tosti

 

Cycloon Koeriers

Cycloon Post & Fietskoeriers is een maatschappelijk verantwoord, duurzaam fietskoeriersbedrijf. Naast de vestiging in Den Haag, blijft het bedrijf zich uitbreiden met vestigingen in dertig steden. Wat verklaart het succes van Cycloon? Raphael Nurmohamed, bedrijfsleider van Cycloon in Den Haag vertelt. “Als je de post door Cycloon Koeriers op laat halen, steun je daar een bedrijf mee met een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie”, zegt Raphael. Cycloon heeft een breed scala aan personeel, onder wie mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze bezorgen alles met de fiets. Want bijna alles kan met de fiets bezorgd worden, zo vinden ze bij Cycloon. Van brieven tot pakketjes, zij brengen het rond. Is een pakketje toch te groot? Dan bezorgen ze het met duurzame auto’s die op groengas rijden. In de verzending van post en pakketjes, neemt Cycloon het hele proces voor zijn rekening. “Denk aan sorteren, frankeren en verzendingen klaarmaken. Het zijn allemaal stappen die duurzaam gebeuren binnen ons bedrijf”, aldus Raphael.

Sociaal verantwoord en duurzaam
Voor Cycloon is verantwoord ondernemen een kernwaarde. Ook stelt het bedrijf zich sociaal maatschappelijk op door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
Bij Cycloon werken bijvoorbeeld mensen met concentratieproblemen, autisme of fysieke klachten. Raphael geeft aan dat deze mensen bij Cycloon hard nodig zijn: “iedereen kan het vak leren. Bij ons is er een plekje voor iedereen”. Cycloon heeft een Online Academy opgezet om alle werknemers bij te scholen en biedt hen hier ook de nodige ondersteuning mee. In deze online school vinden de medewerkers meer informatie en verdiepingsstof om zichzelf te blijven ontwikkelen. De kwaliteit en ontwikkeling van de werknemers staan hierbij centraal. Met deze werkwijze kan een hele grote groep mensen, die normaal gesproken moeilijker aan een baan zou komen, geholpen worden.

Essentieel beroep in coronatijden
Komend jaar bestaat Cycloon twintig jaar. Wat was begonnen als een fietskoeriers bedrijf, is nu uitgegroeid tot een grote organisatie. Ook tijdens corona is deze groei merkbaar. Veel mensen zijn in deze periode immers afhankelijk geworden van dit essentiële beroep. Cycloon vervoert namelijk niet alleen brieven, maar ook medicijnen en coronatesten. Veel bedrijven verzenden in deze periode veel meer post dan normaal, wat voor Cycloon heeft geresulteerd in een flinke groei. Zeker in Den Haag. Dit filiaal is momenteel één van de drie grootste filialen van het land. Cycloon wil verder uitbreiden in Nederland, bijvoorbeeld in het zuidwesten van ons land. “Een mooi vooruitzicht”, volgens Raphael. Voor Den Haag zijn er ook nog plannen in het vizier. Meerdere vestigingen en het uitbreiden van bezorgmomenten naar de overdag, waar er nu nog vooral ‘s avonds bezorgd wordt. Met de snelle groei zijn ook steeds meer mensen nodig binnen het bedrijf. Van sorteerders tot hoogopgeleiden. Uiteindelijk hoopt Cycloon dezelfde impact in het westen te maken als in het oosten van het land.

Voor meer informatie over Cycloon koeriers:
https://cycloon.eu/vestigingen/den-haag